onsdag 7 mars 2012

Berättelsen del 18

Hej berättelseläsare! Hoppas ni har haft ett bra sportlov! Själv har jag haft det :)

Tillbakablick:

Jag fingrar långsamt på brevet och tittar intensivt på handstilen. Den var lite sneställd och med lite flygande text. Det var skrivet med en rosa-lila bläckpenna, och man kunde se att personen haft bråttom när han/hon skrev det.
"Vilka är misstänkta då, herr kommissarie?" säger Roxanne med mörk stämma.

"Kalla mig Elsa-Einstein" säger jag och ler stort. "Du är assistent Gummibanan"
DEL 18:
" Assistent Gummibanan? Det va då ett allt bra påhitt Elsa!"
" Ja, jag vet!"
" Okej vilka är misstänkta då?"
" Till exempel Joe, nån kanske vill skämta med oss"
" Jag vet att Joe kan vara busig men han skulle inte komma på nåt sånt här, även om han är kreativ"
"Okej, du kanske har rätt. Men vad tror du om Felicia?"
" Jag tror inte att hon heller skulle kunna komma på nåt sånt. Vi kanske ska ge brevet en chans och se om vi kan hitta 'dagboken' på bibblan?"
" Okej!"
19+59+5+34+23+47+65=252. Om jag delar det med 59 blir det 4.27.... Men vad ska det betyda? Allvarligt hur ska man hitta dagboken med koden 4.27? Det va då allt en bra fråga.
Jag och Rox hade räknat en stund för att komma fram till summan av kardemumma så att säga.
"Roxie, hur ska vi kunna hitta boken med den här koden?"
"Kanske om vi klurar ett litet tag till så kommer vi kanske komma på det"
" Låt oss klura ett tag!" 
Efter vi hade klurat i en så där fem minuter kommer vi fortfarande inte på det. När jag kollar på klockan så är den redan 19:03. "Ehmm.. Roxie, du kanske ska gå hem nu, klockan är ganska mycket. Vi får helt enkelt kanske gå till bibblan imorgon efter skolan"
" Du tror inte vi kommer ha nån uppgift att göra då?"
" I så fall kan vi ta med den och göra den också samtidigt som vi letar efter 'boken'" (21)


På kvällen när jag skulle gå och lägga mig (klockan halv tio) plingade det till i mobilen och jag får ett sms. Jag kollade på displayen, och det stod Roxie med  lila text och med en bild på henne från i somras. 


Hej Elsa! Jag tror jag vet vad 4an betyder i koden. Det är säkert den fjärde bokstaven i alfabetet. Det vill säga D. Det andra kan jag inte lista ut men vi får se imorgon. Godnatt! Kramizar Rox

Innan jag somnade hade jag satt på Selena Gomez's When The Sun Goes Down album, och Love You Like A Love Song spelas. 

"...Och nu är det eran tur Roxanne och Elsa" säger våran musiklärare. Vi reste oss upp och gick mot whiteboarden som är längst fram i musikrummet. "Ok, kan du sätta på musiken?" säger vi för vi behövde som alla dom andra bakgrundsmusik när vi ska sjunga. Ljudet av introt hörs i hela rummet på ganska okej volym.


Musiklektionen gick väldigt bra, och jag är ganska nöjd med min prestation. Nu är vi på väg till biblioteket, alltså vi skolkar inte utan vi har slutat skolan (klockan är 15). 
Änglasjös bibliotek är ganska stort eftersom det är många som bor i våran stad. Biblioteket ligger i en vanlig träbyggnad som inte ser så stor ut som den är. Byggnaden ligger lite utanför själva centrumet men inte så långt borta. När man har kommit in i byggnaden så ser man vägledningar till vart man finner olika slags böcker som till exempel ungdomsböcker. 
"Vart tycker du att vi ska börja någonstans?" säger Roxie och vi kollar på skyltarna. På en av dom står det 'skönlitteratur vuxen A-M' "Låter som att vi ska börja vid skönlitteraturen." säger jag tillbaka. Vi gick dit den visade och kom till massor hyllor som är överraskande färgglada. Hyllorna var inte så jättehöga heller, utan typ 1.70 meter och det är inte högt tycker jag. De tänkte nog på de lite kortare människorna. Vi gick längs hyllorna för att se var D ligger. Till slut hittade vi i alla fall vart bokstaven D var och så började vi kolla igenom hyllorna efter 'lönnfacket' men såklart är inte det så enkelt att hitta ett lönnfack. Det är ju det ett lönnfack är till för.


Hoppas ni inte blev alltför besvikna för att den här delen blev kort. Men jag hoppas ni gillade den i alla fall! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Du är väldigt välkommen att kommentera på våran blogg :)
Men du ska veta att era kommentarer kontrolleras först innan den publiceras.