söndag 19 februari 2012

Gåta från KP nr 15 2006



Vem stal kärleksboken?
Den magiska kärleksboken som Filippa letar efter på biblioteket har blivit stulen. Vem är tjuven med det förfalskade lånekortsnumret?
Filippa Smyglund slängde upp porten och sög lungorna fulla med krispig höstluft. 
-Men hallå! ropar lillebror Felix från balkongen ovanför. Vart ska du?
-Ehh... biblioteket. Måste kolla några grejer till mitt skolarbete.
Vilket bara delvis sant. Hon skulle till biblioteket, men inte för skolans utan för kärlekens skull. Just det, Filippa var upp över hårfästet förälskad i Zack. Den söta basisten i hennes band.
En riktig kärleksbok
Vid utlåningsdisken satt två sysslolösa bibliotekarier. Göran och Gunilla, läste hon på deras namnskyltar. Filippa harklar sig:
-Jo jag är ute efter en bok som jag fått tips om på nätet. Den heter ”999 sätt att...”
Hon blev avbruten av Gunilla som skrattade till.
-”999 sätt att få tur i kärlek”! Du är inte ensam om att fråga efter den. En fantastisk bok! Underbar!
-En gammal klassiker, fortsatte Göran. Skriven av den legendariska Valentin Amoréus.
-Ja... det stämmer, sa Filippa. Var kan jag hitta den?
Nu skrattade båda två och började tala i munnen på varandra.
Göran: Inte här i alla fall
Gunilla: Den är omöjlig att få tag i. Den sägs att den som har boken i sin ägo ofelbart får sin älskade och lever lyckliga i alla sina dagar.
Göran: Men det är förstås en myt...
Gunilla: I vilket fall inbringar den enorma belopp på svarta marknaden!
Göran: Jag minns exakt hur den ser ut. Röda sammetspärmar...
Gunilla: ... och titeln skriven med guldbokstäver! Den försvann härifrån för massa av år sedan. Någon gång i slutet av 80-talet. Samma år som jag träffade min älskade Ernst, förresten. Vi upptäckte stölden i mitten av februari. 
Göran: Det stämmer, för jag friade till min Alexandra ungefär samtidigt. På Alla hjärtans dag!
Falskt nummer
Filippa hade hört nog. Hon suckade, tackade för hjälpen och gick dyster mot utgången. Älskade Zack, hur ska jag göra...? 
Men plötsligt stannade hon till. Vände på klacken och sprang tillbaka till disken.
-Hur upptäcktes stölden?
Gunilla: Boken lämnades aldrig tillbaka efter det senaste utlånet. Och tjuven går inte att spåra eftersom att personen i fråga använde ett falskt lånekortsnummer.
Filippa funderade.
-Det falska numret. Hur låter det?
Bibliotekarierna letade tillsammans upp en gammal dammig pärm och visade Filippa ett nummer: GA14289.
-Det var ju det jag tänkte! utropade Filippa. Ni vet väl att människor sällan hittar på falska uppgifter slumpmässigt. Ofta finns en ledtråd. Och nu kan vi äntligen sätta fast tjuven!
Vem har tagit boken?
Och hur kom Filippa på det?
Lösningen på gåtan hittar ni om ni markerar texten nedanför:
Bibliotekarien Göran har själv lånat - och behållit - kärleksboken! Det falska lånekortsnumret består av de första bokstäverna i hans och hans älskade Alexandras namn (GA). Siffrorna (14289) står för dagen då de förlovade sig, Alla hjärtans dag den 14 februari 1989 

Ha ett bra sportlov!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Du är väldigt välkommen att kommentera på våran blogg :)
Men du ska veta att era kommentarer kontrolleras först innan den publiceras.